Tuesday, April 7, 2009

Hanami, igen?

På måndagen var det tillbaka till labbet, jag måste erkänna att det inte känns som att allvaret har börjat än. Det blev till största del pappersarbete igen. Roligt som det är så talade jag med våra sekreterare om att få träffa den nu ökände professorn som även är min handledare. Han är en upptagen man, men alla har sagt att han är så trevlig att det knappt finns nog med ord för att beskriva det. Man kan ju i varje fall hoppas, snart vet jag för på tisdag blir det en halvtimma närkontakt.

Fram emot slutet på dagen började det frågas runt efter villiga att äta pizza under körsbärsträden i en närbelägen park. Bättre chans att lära känna folk får man leta efter, så jag hängde på. Jag hade även läst att just när körsbärsblommorna så skall de flesta passa på att festa. De varar nämligen bara runt en vecka, sedan faller alla blommor till marken och inga nya kommer på ett år. Tragiskt, men ack så vackert.

Tillställningen i sig var trevlig och hittills har jag kommit överens med samtliga på labbet. Men låt oss berätta lite om pizza och Japan. Enligt rykte så var pizza inte ens populärt i Japan tills ninja sköldpaddorna (TMNT) sändes på TV i skiftet mellan åttio och nittiotal. Nu är det någon form av en delikatess och dyrt dessutom. Det finns bara en hake, den är inte ens i närheten av så bra som priset kräver. Man kan få tre bra japanska måltider på restaurang för en halvdan hämtpizza! Ha detta i åtanke, köp inte pizza i Japan, köp japansk mat istället.

Innan jag glömmer att notera detta skall jag säga att jag tvingats att räkna på pengar. Inte alltid trevligt men det måste göras. Jag är nu medveten om att mina kostnader blir högre än väntat. Främst tunnelbana och mat har blivit dyrare än väntat. Jag förväntar mig dock att det ordnar sig, det måste det, reskassan har reserver kvar dock så vi talar långt över ett halvår innan något måste göras.

No comments:

Post a Comment